Ogród liter

W analizach nowych mediów z dużą częstotliwością pojawiają się pojęcia takie jak sieć, baza danych oraz ogród. Metaforyka botaniczna przywoływana jest w odniesieniu do rozgałęzień hipertekstu, a także w nawiązaniu do podobieństw sieci z kłączem. To ostatnie pojęcie zasiliło słownik humanistyki w latach osiemdziesiątych (w 1972 roku opublikowano książkę „Anti-Edipus. Capitalisme et schizophrenie” G. Deleuze’a i F. Guattariego). Próby zastosowania w pełni wykładni zawartej w tej książce nasiliły się w latach dziewięćdziesiątych, po udanych eksperymentach (1990-91) T. Bernersa nad tekstowo-obrazową komunikacją sieciową.

Ścieżka (path), drzewo (tree), korzeń (root) to znane określenia służące jako słowa klucze w praktyce korzystania z nowych mediów. W krytyce literatury hipertekstowej pojawiają się również odniesienia do ogrodu, szlachetnej odmiany kultywacji przyrody. Technika stała się drugą przyrodą, przyrodą, w której się zanurzamy. Nurkujemy wśród gałęzi, ścieżek, pikujemy w drzewa, zapadamy się w korzenie.

Artysta może zdobyć się na coś więcej ponad nawigację wśród cyfrowego życia, jest w stanie zadbać o pewien projekt, który będzie plantacją, bazą danych symulującą pewne odruchy (tropizmy) i metabolizm.

W wyzwaniu, które stoi przed artystą jest także pytanie o związek między słowem i życiem. Słowo, którego życie płynie z liter i litery, które uprawiane są po to, by tworzyć plantację. „Ogród liter” to długotrwała i z zamierzenia nieosiągalna pełnia istnienia skonfrontowana z barierami techniki. „Ogród liter” jest symulacją, animacją, obrazem, dźwiękiem i słowem, które trwają w symbiozie z otoczeniem, jakim są ludzie. „Ogród liter” to fascynacja aluzyjnością znaczeń, ukrytym porządkiem, procesem tworzenia bez końca.




Roman Bromboszcz, Drzewa owocowe, 2010




Roman Bromboszcz, Paprocie, 2010




Roman Bromboszcz, Sosny, 2010




Roman Bromboszcz, Lotos, 2010




Roman Bromboszcz, live, 2010





Roman Bromboszcz, Ogród liter
performance / spektakl na dwa komputery
Meskalina, Stary Rynek, Poznań
24 VI 2010, g. 20