Permutacje

 Mini Festiwal Sztuki Komputerowej



„Permutacje” to minifestwal sztuki komputerowej składający się z wystawy i audiowizualnych koncertów. Nazwa pochodzi z analizy statystycznej i odnosi się do wariacyjnego i repetytywnego aspektu twórczości, szczególnie prac tworzonych z udziałem algorytmów i pętli logicznych. Permutacja, inaczej wariacja z powtórzeniami, stanowi wynik zaprojektowanego procesu generowania danej treści audiowizualnej. W przeszłości stosowano technikę wariacji w muzyce, a w XX wieku wprowadzono ją również do eksperymentu w ramach literatury i plastyki. Jako znakomite przykłady mogą posłużyć słynne „Wariacje Goldbergowskie” Jana Sebastiana Bacha, „Ćwiczenia stylistyczne” Raymonda Queneau i "Próby wizualnej reprezentacji rozkładów statystycznych" Ryszarda Winiarskiego.

Permutacja związana jest z losowością, dzięki czemu prowokuje zaskoczenie i uświadamia istnienie kreatywności po stronie maszyn. Maszyna wykonuje powtórzenia losowo, co prowadzi do osiągnięcia jakości zwanej nieograniczonością. Dzięki losowości, generatywności i powtórzeniu proces ekspozycji rozciąga się w nieskończoność, wykraczając poza możliwości percepcyjne człowieka, pozostawiając mu jedynie przybliżony obraz możliwych zmian. Za Immanuelem Kantem można powstającą w ten sposób wartość nazwać wzniosłością, przy czym, to, czego jesteśmy tutaj pewni to kod, a nie materialny substrat.

Wydarzenie ma na celu zainteresowanie szerszej publiczności sztuką, która pojawia się w galeriach okazjonalnie oraz wiązana jest raczej ze specjalistycznymi studiami i festiwalami. W wydarzeniu wezmą udział artyści zajmujący się muzyką, twórczością audiowizualną i literaturą. Ważnym składnikiem ich sztuki jest sterowanie przy udziale komputera oraz programowanie.

wystawa 6-26 maja 2010
koncerty 7 maja 2010

Miejsce:
Centrum Kultury i Sztuki
Galeria Wieża Ciśnień
ul. Okólna 47a, Konin

Osoby:
Krzysztof Knittel, Roman Bromboszcz, Dominik Popławski,
Paweł Lisek, Tomasz Misiak, Maciej Ożóg
nonstate, KALeKA


Krzysztof Knittel – ur. 1947 w Warszawie. Studiował realizację dźwięku i kompozycję u Andrzeja Dobrowolskiego, Tadeusza Bairda i Włodzimierza Kotońskiego. Uczestnik Kursów Nowej Muzyki w Darmsztadzie. Od 1973 współpracuje ze Studiem Eksperymentalnym PR w Warszawie. W 1978 studiował muzykę komputerową w St. Zjednoczonych u L. Hillera i występował jako wykonawca w The Centre of Creative and Performing Art w Buffalo. Jest współzałożycielem Grupy Kompozytorskiej KEW (K. Knittel, Elżbieta Sikora, Wojciech Michniewski) oraz innych grup, w tym interdyscyplinarnej grupy Pociąg Towarowy (K. Knittel, Piotr Bikont, Marek Chołoniewski). Uczestniczył w działalności grup. Tzw. Muzyki intuicyjnej i jazzowo-rockowej „nowej fali”. W latach 1995-1998 dyrektor festiwalu Warszawska Jesień. Ważniejsze kompozycje „Wybraniec”, balet na zespół według T. Manna (1995), „Performance synestetyczny” (1995), „Surface en Rotation” – muzyka na taśmę (1997), „Przebudzenia”, balet wg. O. Sachsa (1998), „Sonaty da camera” na intrumenty, głos, syntezatory i sampler (1993-99). Instalacje dźwiękowe: „Nogi” (1993), „Przejście” (1994), „Rzeźba radiowa” (1994), „Dotykać węża od środka” (2003) Od 2001 wykładowca Akademii Muzycznej w Łodzi. Linki: knittel site


Roman Bromboszcz – ur. 1976 w Tychach. Studiował filozofię i historię sztuki na Uniwersytecie w Poznaniu. Zdobył tytuł doktorski z filozofii. Zajmuje się poezją, muzyką, plastyką intermedialną i sztuką komputerową. Współzałożyciel grupy Perfokarta. Tworzy i rozwija wiele projektów w sieci oraz wykonuje koncerty z udziałem komputerów i projekcji. Komponuje prace złożone z serii dźwięków, liter, słów i kształtów. Publikował w wielu pismach literackich takich jak Studium, Rita Baum i Wakat. Wystawiał w wielu miejscach w Polsce takich jak WRO Biennale, galeria AT, galeria Studio, BWA Zielona Góra i innych. Wykłada w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu. W 2005 roku otrzymał nagrodę Miasta Poznań w dziedzinie sztuk intermedialnych. W 2008 roku zrealizował projekt „Doświadczenie estetyczne sztuki komputerowej”, którego częścią był pobyt na festiwalu Ars Electronica w Linz. W 2008 wydał książkę poetycką „digital.prayer”. W 2010 roku otrzymał Medal Młodej Sztuki w dziedzinie literatury przyznany przez Głos Wielkopolski. Linki: Bromboxy; Perfokarta



Dominik Popławski – ur. 1979 w Radomiu. Studia na Wydziale Artystycznym Instytutu Sztuk Pięknych UMCS w Lublinie. Studia na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Dyplom w pracowni malarstwa sztalugowego w 2005. Zajmuje się działaniami audiowizualnymi. Kompozytor i multiinstrumentalista. Prace: not(ness), Grammophon, aRTREZERWUAR, aRTGEN. Linki: Domin.pl; Popławski ART


Paweł Lisek – artysta zajmujący się malarstwem i grafiką komputerową, adoptujący do realizacji rozwiązania zaczerpnięte z programowania Max/MSP/Jitter. Mieszka we Wrocławiu.


nonstate - solowy projekt Macieja Ożoga, związanego wcześniej z grupami Spear i ben zeen, zanego z działalności kuratorskiej w obszarze muzyki eksperymentalnej i sztuki nowych mediów oraz projektów multimedialnych. Realizacje dźwiękowe nonstate powstają w wyniku eksploracji przestrzeni granicznych: pomiędzy hałasem a ciszą, między słyszalnym i tym, co pozostaje poza percepcyjnymi zdolnościami ludzkiego ucha, między ciałem i bitem informacji. Dźwięk stanowi narzędzie, sposób wyjścia poza binarne opozycje, ale jednocześnie jest przestrzenią stałego eksperymentu i analizy systemu relacji, związków, napięć, przepływów pomiędzy skrajnymi polami. Gra z opozycjami i gra opozycji produkuje w realizacjach nonstate ekstremalne doświadczenia psychofizyczne na granicy transu i medytacji. nonstate korzysta z instrumentarium elektronicznego, syntezatorów analogowych i cyfrowych oraz preparowanych i modyfikowanych urządzeń elektronicznych (circuit bending). Działania „na żywo” przyjmują formę performanceów audiowizualnych, w których dźwiękowi towarzyszą wieloekranowe projekcje łączące przygotowane uprzednio i powstające w czasie rzeczywistym obrazy wideo.



KALeKA – duet artystów Roman Bromboszcz i Tomasz Misiak zajmujących się teorią sztuki, kompozycją, improwizacją oraz tworzeniem pisma o tej samej nazwie. Występowali w wielu miejscach w Polsce, takich jak PGR ART Gdańsk, BWA Zielona Góra, BWA Arsenał Poznań, Officyna Szczecin, Klub 13 Muz Szczecin, Wieża Ciśnień Konin. Zdobyli wyróżnienie na festiwalu Sound Screen w Bydgoszczy w 2009 roku. Wydali siedem albumów muzycznych i sześć numerów pisma. Linki: KALeKA